top of page

Hoe kan ik overprikkeling proactief aanpakken? Hoe begin ik daaraan?

Bijgewerkt op: 6 mrt. 2023

Een overprikkeld hoofd zorgt ervoor dat alles mistig wordt...en dat dik grijs wolkenpak is wel het allerlaatste waar je nood aan hebt, nietwaar?


Afbeelding van overprikkelde vrouw

Dus...


Tijd voor enkele belangrijke concrete tips en handvaten om eerste stappen te zetten in het aanpakken van overprikkeling, zeg maar je eigen EHBO (eerste hulp bij overprikkeling) creëren. Dat vraagt wat introspectie en zelfreflectie.

  • Leer zeker je triggers (her) kennen om ze te kunnen erkennen. Is het vermoeidheid, lawaai, een niet - uitgesproken conflict, een beslissing die je moet nemen, interne/externe druk? Maak het concreet voor jezelf.

  • Schrijf je triggers neer, zodat je er meer zicht op krijgt...zo heb je minder ne neiging om te controleren, maar kan je opnieuw naar een gevoel van impact.


  • Belang van de context: kijk eens rondom je...Hoe voel je je bij de mensen waarmee je je omringt? Hoe erkend voel je je op je job? Hoeveel tijd spendeer je in de buitenlucht? Hoeveel tijd creëer je écht voor jezelf?...


  • Wie kan je helpen met een beetje 'uitzoomen?' Je blinde vlekken zorgen ervoor dat je je triggers niet altijd herkent. Bevraag je omgeving eens wanneer zij opmerken dat het mistig wordt.


Dit is stap 1 en is geen one size fits all. Belangrijk is om dit eerst helder te krijgen voor je aan de slag kan met tips en tricks die voor jou kunnen werken.

In een volgend artikel ga ik graag dieper in op concrete proactieve stappen die je kan zetten om overprikkeling aan te pakken.


Graag meer weten of een afspraak maken?


Stuur gerust een mailtje naar


Succes met de eerste waardevolle stap, schoon mens!


Liefs,

Ellen


Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page